Informasjon om Trivselsprogrammet
Trivselsleder er Skandinavias største program for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomsskolen. Per dags dato brukes programmet av flere enn 1 400 skoler i Skandinavia. Mobbefrie trivselsledere (TL) er elever fra 4.-10. trinn som bidrar til bedre samhold og et tryggere skolemiljø, gjennom organisert aktivitet i friminuttene. Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Dette fremkommer i Opplæringslovens paragraf 12. At elever som legger til rette for trivsel ikke skal mobbe, er derfor en selvfølge.
Trivselsprogrammet er et helhetlig skoleprogram som også setter fokus på økt aktivitet og inkludering i undervisningen. Ved å ta i bruk våre ressurser: Aktiv Læring og Move it, legger man til rette for dette.
Trivselsprogrammets mål er å:
- gi økt trivsel
- gi økt og mer variert aktivitet i friminuttene og undervisningen
- bygge vennskap
- forebygge konflikter og mobbing
- gi inkluderende, vennlige og respektfulle elever
Kombinert med gode handlingsplaner eller programmer mot mobbing, er målet at Trivselsprogrammet også skal kunne bidra til å redusere mobbing. Skolene oppfordres derfor til å ha egne opplegg for å avdekke og håndtere mobbesaker.
Hva gjør en trivselsleder?
En trivselsleder skal være med på å bidra til økt aktivitet, bedre samhold og et tryggere skolemiljø. Trivselslederne har et særskilt ansvar for å inkludere elever som går alene. De må være mobbefrie, vennlige og respektfulle. Alle trivselsledere får opplæring i nye aktiviteter på leke- og aktivitetskurs i regi av Trivselsprogrammet. I tillegg får de også tips om hvordan de skal opptre som ledere, hva som er viktig for en god trivselsleder og innlæring av viktige verdier som inkludering, vennlighet og respekt.
På skolen har trivselslederne ansvar for igangsetting og ledelse av lek og aktivitet i friminutter. Alle lederne er synlig med vester eller kapteinsbånd. Trivselslederne leder aktivitetene og sørger for at alle som vil, får være med. De passer på at alle følger reglene, og oppfører seg fint mot hverandre. På jevnlige møter planlegger og evaluerer trivselslederne aktivitetene sammen med TL-ansvarlige.
Aktiv læring
Aktiv læring er en samling av undervisningsopplegg hvor fysisk aktivitet blir brukt som metode. Hvert undervisningsopplegg foreslår hvilke trinn det er egnet for, og viser til relevante kompetansemål. Oppleggene gir muligheter for variasjoner etter elevenes kunnskapsnivå og vil bidra til at flere barn opplever mestring. Aktiv læring skal være et hjelpemiddel for å variere undervisningen og bidra til at elevene lærer gjennom praktisk erfaring. Elevene selv liker den praktisk baserte tilnærmingen til kunnskap. De trekker frem den fysiske aktiviteten og det sosiale fellesskapet som verdsatte faktorer i læringsprosessene.
Move it
Move it er en samling med korte og engasjerende aktive pauser til undervisningstimene. Disse lekene kan også legges inn i TL-hjulet.
Digitale ressurser
Trivselsledere og ansatte ved skolene kan benytte seg av våre ressurser på trivselsleder.no. Her finnes cirka 700 leker som kan brukes i friminutt, kroppsøving, FYSAK, SFO/AKS eller lignende. Det er også cirka 100 Move it aktiviteter og over 250 undervisningsopplegg i Aktiv læring. På hjemmesiden er det et eget verktøy for å sette opp periodeplaner for TL-lek i friminuttet, og et TL-hjul som gjør det enkelt å få inn mer fysisk aktivitet i undervisningstiden. Alle disse verktøyene er med på å gi din skole økt kontinuitet i arbeidet med fysisk aktivitet.
Kurs for personalet
Alle medlemsskolene har tilbud om å delta på et årlig aktivitetskurs for personalet. Kursene er praktiske og tilpasses skolenes ønsker.